Zeeland wil zelfrijdende truck op openbare weg testen

NIEUWDORP - Een vrachtwagen en containertrekker die zonder chauffeur aan het stuur door het Vlissings havengebied snort. Kijk medio volgend jaar niet vreemd op als je zo'n autonoom rijdende transportcombinatie voorbij ziet zoeven. Wordt er dit jaar Europese subsidie toegezegd, dan is Zeeland de eerste provincie waar zelfrijdende vrachtwagens op de openbare weg worden getest.  

In het Rotterdamse haven gebeurt het al, maar daar rijden de chauffeurloze trucks op een aparte baan op een gesloten terrein waar ze geen regulier vrachtwagenverkeer tegenkomen. Als daar de techniek faalt, vallen er niet snel slachtoffers. Zeeland zet in op een proef met zelf rijdend transport over de openbare weg. Het testtraject is een 3,3 kilometer lange route tussen de hightech uiensorteerfabriek van MSP Onions in Nieuwdorp en logistiek bedrijf Kloosterboer aan de Finlandweg in het havengebied.  Hoewel gps en camera's de vrachtwagens zonder brokken naar de finish kunnen brengen, worden op het testtraject zekerheidshalve sensoren in het wegdek aangebracht. Deze elektronische bakens zorgen voor een (nog) nauwkeurigere navigatie. Vanzelfsprekend moet voor zo'n test op de openbare weg bij wegbeheerders vergunningen worden aangevraagd.

 

Platte kar 

Bij de proef zijn vijf bedrijven betrokken. Naast Kloosterboer en MSP Onions zijn dat Verbrugge Terminals en  twee leveranciers van zelfrijdende voertuigen. Terberg wil een autonoom rijdende terminaltrekker inzetten, de VDL Groep uit Eindhoven een automatisch geleid en elektrisch aangedreven voertuig zonder cabine. VDL gaat de komende jaren 80 stuks van deze hightech ‘platte karren’ leveren aan logistieke reus PSA, die ze wil gebruiken voor schoon en slim containervervoer in de haven van Singapore. 

De proef in het Vlissingse havengebied bestaat uit twee delen. ,,Een eerste test vindt plaats op het terrein van Kloosterboer. Daar gaat een zelf rijdend voertuig lege containers naar de juiste plaats brengen. Op zich is dat al spannend, omdat je autonoom transport mengt met de huidige vrachtwagens, containertrekkers en heftrucks. Het lijkt in die zin al een beetje op de openbare weg. Na die proef volgt de proef met autonoom rijdend containertransport tussen Kloosterboer en MSP Onions”, zegt programmamanager Rob Koppejan van Zeeland-Connect, een provinciaal logistiek netwerk van ondernemers, overheden en kennisinstellingen. 

Koploper 

Met de proef wil Zeeland koploper worden. Het kan een voorbode zijn voor platoontrucking: een colonne (elektrische) vrachtwagens waarvan alleen de eerste truck bemand is. De proef kost zo'n 3 miljoen euro. Via OPZuid, een Europees innovatiefonds voor de drie zuidelijke provincies, is subsidie aangevraagd. Dat is doorgaans de helft van de totale kosten. De deelnemende bedrijven investeren voor de lange termijn. Koppejan: ,,Zelf rijdend transport heeft verschillende voordelen. Je kunt in principe ook 's nachts blijven werken. Daar hebben de bedrijven nu onvoldoende mensen en geld voor. Daarnaast los je ook het nijpende gebrek aan vrachtwagenchauffeurs op. Al met al zal de concurrentiepositie van bedrijven sterk verbeteren als ze zelfrijdende voertuigen gebruiken.”

BRON: PZC, 14-05-2019